Nasledujúce políčka nie sú správne:

 

(?)
(?)
Vyhľadať

Ako „čítať“ pneumatiku - Normy pre označovanie pneumatík (ETRTO)

Ako „čítať“ pneumatiku - Normy pre označovanie pneumatík (ETRTO)

Čítajte informácie pneumatík správne

Technické údaje o pneumatike sú uvedené na boku jej plášťa. Je dôležité oboznámiť sa s významom týchto kódov, ktoré takpovediac predstavujú identifikačný preukaz pneumatiky s údajmi potrebnými pre výber správnych pneumatík..

Kde nájdem rozmer na pneumatike?

Aký rozmer pneumatiky namontovať

Ak chcete vymeniť pneumatiky na svojom automobile, musíte použiť rovnaký rozmer pneumatík, ako majú pôvodné pneumatiky.

Je dôležité použiť rovnaký rozmer ako u pôvodne namontovaných pneumatík (pneumatiky namontované výrobcom na novom vozidle).

Ak chcete zistiť, aký rozmer pneumatík budete potrebovať, nahliadnite do technického preukazu vozidla alebo sa pozrite na pneumatiky vášho automobilu: rozmer je uvedený na bočnici plášťa. Napríklad: 205/55 R16 91H

Dbajte na to, aby ste si poznačili všetky číslice a písmená uvedené na pneumatikách (šírka / výška / priemer / index zaťaženia / index rýchlosti), aby ste použili pneumatiky s rovnakým rozmerom.

Tipy pre vás
Ak nemáte istotu ohľadom rozmeru vašich pneumatík, môžete sa na nás obrátiť telefonicky na číslo 02 5010 2697.

Homologácia výrobcu

V homologácii výrobcu vášho vozidla sú uvedené presné technické údaje týkajúce sa pneumatík.

Každý model vozidla je pri homologovaní (schvaľovaní) prezentovaný s namontovanými pneumatikami. Typ pneumatík je zvolený najmä s prihliadnutím na rozmery podbehov kolies, rozmery ráfikov a výkonové parametre, ako je brzdná sila a hmotnosť daného vozidla.

Normy predpísané Európskou technickou organizáciou pre pneumatiky a ráfiky (European Tyre and Rim Technical Organisation – ETRTO), v ktorej sú združení významní výrobcovia pneumatík, umožňujú okrem základného rozmeru pneumatiky používať rôzne varianty pneumatík kompatibilné s technickými parametrami vozidla. Tieto technické údaje sú uvedené v tabuľke aktualizovanej zväzom UTAC (Technický zväz pre automobilizmus a cyklistiku), ktorá je záväzná pre všetkých francúzskych operátorov vykonávajúcich technické kontroly automobilov.

Stanice technickej kontroly overujú, či sa typ pneumatík namontovaných na vozidle zhoduje s databázou technických údajov, v ktorej je zaregistrovaná väčšina možných prevedení obutia kolies vhodných pre každý model vozidla.

Homologácia vášho vozidla kompetentnými úradmi upresňuje, čo sa týka pneumatík, dva hlavné technické parametre:

  • Index zaťaženia pneumatiky (alebo Load Index):v prípade osobných automobilov ho označuje číslo od 50 do 126. Index zaťaženia zodpovedá maximálnemu zaťaženiu, ktorému môže byť pneumatika vystavená pri menovitom tlaku (referenčný tlak).
  • Index rýchlosti (alebo Speed Index):Označuje sa písmenom. Index rýchlosti zodpovedá nielen maximálnej prevádzkovej rýchlosti, pri ktorej je pneumatiku možné používať, ale aj úrovni celkových výkonových parametrov. Index rýchlosti predstavuje najlepší kompromis medzi jazdnou stabilitou vozidla, záberom (resp. adhéziou) pneumatiky, garantovanými jazdnými vlastnosťami vozidla a samozrejme bezpečnosťou..

Normy pre označovanie pneumatík (ETRTO)

Normy pre označovanie pneumatík definujú štandardy pneumatík, čím je garantovaná vzájomná vymeniteľnosť pneumatík rôznych značiek.

Výrobcovia pneumatík sú združení v Európskej technickej organizácii: ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation – Európska technická organizácie pre pneumatiky a ráfiky).

V minulosti bolo hlavnou náplňou činnosti tejto organizácie vytvoriť sústavu noriem pre pneumatiky jednotlivých radov vyvinutých pre rôzne kategórie vozidiel. V súčasnosti sa tieto normy ďalej prispôsobujú požiadavkám európskeho trhu, najmä z hľadiska zastúpenia rôznych kategórií vozidiel. Tieto štandardy pre pneumatiky sú zárukou pre používateľa, že pre jeden definovaný rozmer pneumatiky môže používať pneumatiky rôznych značiek, vyrábané rôznymi výrobcami (vzájomná vymeniteľnosť pneumatík).

Špecifické podmienky v jednotlivých krajinách (cestná infraštruktúra, klimatické podmienky, ochrana životného prostredia a pod.) viedli k vytvoreniu národných organizácií, v ktoré združujú výrobcov pneumatík operujúcich na národných trhoch týchto krajín.

Vysoká elastickosť vzduchu nahusteného v pneumatike umožňuje, aby sa pneumatika deformovala, čím sa dokáže prispôsobiť rôznym prekážkam a nerovnostiam terénu. Správny tlak vzduchu v pneumatikách preto umožňuje dosiahnuť dobrú úroveň komfortu jazdy a zároveň zachovať požadovanú schopnosť vedenia stopy.

Tipy pre vás
Výrobcovia automobilov ako Porsche alebo Mercedes vyvinuli pre niektoré vysoko výkonné modely vozidiel špeciálne pneumatiky. Na bočnici pneumatiky je uvedené špecifické označenie výrobcu, ktoré je pri výmene pneumatík nutné rešpektovať:
  • N0, N1, N2, N3 -> Porsche, VW Touareg
  • C1 : Chrysler Viper
  • K1 : Ferrari
  • B : BENTLEY Continental GT
  • MO1 : Mercedes SL 65 AMG
  • RO1 : Audi Quattro, RS6, RS4, R8