Nasledujúce políčka nie sú správne:

 

(?)
(?)
Vyhľadať

Bezpečná jazda na mokrej a suchej vozovke

Bezpečná jazda na mokrej a suchej vozovke

Nech si cestujete kamkoľvek po celej Európe, všetky pneumatiky sú vystavené významným zmenám klímy. Rozdiel týchto poveternostných zmien majú vplyv na výkonnosť pneumatiky.

Nepriaznivé klimatické podmienky ohrozia vaše životy a životy spolucestujúcich. Pravidelne servisované vozidlo a pneumatiky, a riadne dodržiavanie bezpečnostných pravidiel vám zaručia ľahkú jazdu.

Tipy pre vás
Vždy si skontrolujte celé auto pred štartom. Vždy skontrolujte tlak v pneumatikách pred dlhou cestou.

Jazda na mokrej vozovke

Vlastnosti pneumatík ovplyvňujú brzdnú dráhu na mokrých vozovkách.

Dážď kazí viditeľnosť na cestách, olej a prach na vozovke predĺžia brzdnú dráhu a pritom vozovka je taktiež kĺzavá. Na mokrých cestách, brzdná dráha môže byť až trikrát dlhšia ako na suchej dlažbe. Voda sa zhromažďuje v pneumatike drážok v niekoľkých milisekundách.

Vezetés nedves utakon

Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 môžu odrážať až 15 litrov vody za sekundu z ich odvodňovacích kanálov, a medzitým, profil je v kontakte s povrchom vozovky a potrebná trakcia je zachovaná.

  • Čím vyšší je dezén (bloky behúňa), tým lepší je odvodnenie pneumatiky.
  • Tvar a typ dezénu pneumatiky (symetrický, smerový, asymetrické) - to nám dá najavo, že akú kapacitu odvodnenia má tá pneumatika, pretože voda musí byť odstránené v ramenách.
  • Pomocou lamiel na dezéne pneumatiky prelomia hladinu vody na ceste.

Vezetés nedves utakon

Prieskimy ukazujú, že existujú významné rozdiely v rôznych pneumatík ohľadom brzdnej dĺžke na mokrej vozovke. Rozdiel v brzdnej dráhy môže byť medzi dvoma pneumatikami až 12 metrov, čo zodpovedá dĺžke troch áut.

Tipy pre vás
S opotrebovanými pneumatikami je oveľa ťažšie zastaviť na mokrom povrchu vozovky a oveľa dlhšia je aj brzdná dráha vozidla - je jednoduchší sa skĺznuť. Okrem toho, významne zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.

Dávajte pozor aj pre vysušenej vozovke - po krátkom daždi. Vozovka môže byť miestami ešte stále mokrá - olej a prach môžu na takýchto miestach viesť k ukĺznutiu - brzdná dráha na mokrej vozovke môže byť až trikrát dlhšia než na suchej vozovke.

Jazda na suchej vozovke

Čím tuhšie sú gumy, tým je jazda lepšie na suchej vozovke.

Jedným z najdôležitejších faktorov v tuhosti behúňa je, že poskytuje rýchle reakcie a dobrú trakciu.

Tuhé ramená a nízky profil sú najlepšie pre ovládnutie bočných síl.

Čím je behúň našich pneumatík nasýtený, tým majú naše pneumatiky lepšiu priľnavosť, pretože tým väčším povrchom sa kontaktuje behúň s vozovkou.

Robustný, súdržné a pevné gumové bloky sa zdajú byť veľmi dobré v blokovaní.

Samosvorné lamely

Lamely znižuje tuhosť profilu plášťa (tzv. kefový efekt - prestávka). Samosvorné lamely slúžia na predbehnutie tohto efektu.

Fahren auf nasser Fahrbahn

Jazda na suchom asfalte

Tipy pre vás
Jazda na suchých cestách je bezpečnejšie, ale berte do úvahy okolnosti: obrubník, štrk, prašný povrchu vozovky alebo kaluže môžu tiež predstavovať hrozbu, pretože menia priľnavosť pneumatiky.

Jazda v zime

Zimné pneumatiky odporúčame namontovať, keď vonkajšia teplota klesne pod 7 °C. V niektorých krajinách je používanie zimných pneumatík, minimálne v zimných podmienkach, predpísané zákonom. Jazdné podmienky na cestách sú v zimnom období špecifické. Pre pneumatiku sa zima začína už pri teplote 7 °C. Pri teplotách pod touto hranicou guma pneumatiky tvrdne a stráca svoju účinnosť. Ak je vonkajšia teplota nižšia ako 7 °C, zimné pneumatiky dokážu zaistiť vyššiu bezpečnosť a v porovnaní s letnými pneumatikami výrazne skracujú dĺžku brzdnej dráhy, a to na všetkých druhoch terénu.

Vďaka špeciálne upravenému dezénu dosahujú zimné pneumatiky lepšie výkonové parametre, čo sa prejavuje vyššou adhéziou k povrchu vozovky, nižším rizikom akvaplaningu a kratšou brzdnou dráhou. Špecifiká dezénu zimných pneumatík:

  • asymetricky riešený smerový dezén,
  • vysoký podiel zárezov (+5 až 8 %),
  • výrazná lamelizácia (1 500 lamiel oproti 200 lamelám v prípade letných pneumatík).

Fahren auf nasser Fahrbahn

Dĺžka brzdnej dráhy na snehu pri rýchlosti 50 km/h Letné pneumatiky: 63 m Zimné pneumatiky: 32 m Pri použití letných pneumatík potrebuje vozidlo na úplné zastavenie o 31 m dlhšiu dráhu. Dĺžka brzdnej dráhy na mokrej vozovke pri rýchlosti 80 km/h, pri teplote nižšej ako 7 °C Letné pneumatiky: 40 m Zimné pneumatiky: 34 m Pri použití letných pneumatík potrebuje vozidlo na úplné zastavenie o 6 m dlhšiu dráhu.

Tipy pre vás
Namontujte si zimné pneumatiky na svoje auto už b Novembri - keď výška teploty je natrvalo pod 7 °C. Zmes dezénu zimných pneumatík sa nestuží pri tejto teplote, ako pri letných pneumatikách.

Zimné gumy samozrejme nám poskytujú bezpečné vrátenie domov - ale je to nevyhnutná podmienka k tomu. Najdôležitejšie je starostliv dodržiavať predpisy na zasnežených vozovkách, a ísť nižšou rýchlosťou.