Nasledujúce políčka nie sú správne:

 

(?)
(?)
Vyhľadať

Fakty o bezpečnosti pneumatík (brzdenie, rozbeh a aquaplaning)

Spoznajte bezpečnosť vašich pneumatík!

Štyri pneumatiky, ktoré sú spojovacím článkom medzi automobilom a vozovkou, predstavujú jeden z hlavných prvkov vašej bezpečnosti.

Celkové hodnotenie výkonových charakteristík pneumatiky z hľadiska bezpečnosti bolo vypočítané na základe testov brzdenia, jazdných vlastností a testov na aquaplaning.

Dôležitosť (váha) pripísaná každému testu je nasledovná:

  • brzdenie na suchej vozovke 40 %,
  • brzdenie na mokrej vozovke 40 %,
  • jazdné vlastnosti na mokrej vozovke 10%,
  • aquaplaning 10 %.
Tipy pre vás
Nové pneumatiky odporúčame montovať na kolesá zadnej nápravy kvôli zaisteniu vyššej úrovne bezpečnosti v nepredvídateľných a náročných situáciách (prudké brzdenie, ostrá zákruta a pod.), najmä na mokrej vozovke.

Brzdenie na suchej vozovke

Pri testovaní brzdenia na suchej vozovke sa meria vzdialenosť (v metroch), ktorú vozidlo prejde pri prudkom zabrzdení z rýchlosti 100 km/h na 0 km/h.

Testy brzdenia na suchej vozovke sa realizujú na tom istom vozidle, s rovnakým nastavením a aktivovaným systémom ABS. Piloti pri testovacích jazdách používajú pre všetky pneumatiky rovnakú dráhu. Táto dráha musí byť pri každom teste suchá.

Tipy pre vás
Pri rôznych typoch pneumatík môžu byť rozdiely v dĺžke brzdnej dráhy skutočne výrazné, v niektorých prípadoch zodpovedajú dĺžke 2 vozidiel!

Brzdenie na mokrej vozovke

Pri testovaní brzdenia na mokrej vozovke sa tiež meria vzdialenosť (v metroch), ktorú vozidlo prejde pri prudkom zabrzdení z rýchlosti 100 km/h na 0 km/h. Testy brzdenia na mokrej vozovke sa realizujú za rovnakých podmienok ako testy brzdenia na suchej vozovke, avšak v tomto prípade je povrch vozovky mokrý. Poveternostné podmienky pri vykonávaní testov musia byť podľa možnosti čo najstabilnejšie (množstvo vody, vonkajšia teplota, teplota vozovky, rýchlosť vetra, atď.).

Tipy pre vás
Na mokrej vozovke je brzdná dráha vozidla až trojnásobne dlhšia ako na suchej vozovke. Vozidlo vybavené ojazdenými pneumatikami má na mokrej vozovke dlhšiu brzdnú dráhu. Používaním ojazdených pneumatík sa tiež výrazne zvyšuje nebezpečenstvo aquaplaningu.

Jazdné vlastnosti na mokrej vozovke

Jazdné vlastnosti pneumatík na mokrej vozovke sa pri väčšine testov merajú na kruhovej dráhe s mokrým povrchom. Pilot vedie vozidlo vybavené testovanými pneumatikami na hraniciach adhézie k vozovke: týmto spôsobom sa meria priemerná rýchlosť, pri ktorej vozidlo stráca svoju adhéziu. Jazdné vlastnosti pneumatík na mokrej vozovke sa tiež testujú prejazdom priamej dráhy o dĺžke viac ako 1 000 m, pri ktorom sa meria čas prejazdu (v sekundách).

Tipy pre vás
Na zvýšenú opatrnosť dbajte pri prvom daždi, najmä po veľkých horúčavách, kedy prach a zvyšky oleja na ceste robia vozovku ešte šmykľavejšou.

Aquaplaning

Aquaplaning je nebezpečný jav, ktorý vzniká, keď sa pred styčnou plochou pneumatiky s vozovkou hromadí voda rýchlejšie, ako ju dokážu odviesť drážky behúňa pneumatiky. Pri testovaní vozidlo musí prejsť kalužou vody hlbokou niekoľko milimetrov (zväčša 7 mm). Viacero testov realizovaných pri rôznych rýchlostiach umožňuje zistiť, pri ktorých situáciách dochádza k aquaplaningu a objektívne zmerať rýchlosť, pri ktorej pneumatiky strácajú kontakt s povrchom vozovky.

Tipy pre vás
Ak vaše vozidlo stratí kontakt s povrchom vozovky, nesmiete v žiadnom prípade brzdiť ani otáčať kolesami, aby ste sa nedostali do šmyku. Musíte počkať, kým sa pneumatiky znovu dostanú do kontaktu s vozovkou.