Nasledujúce políčka nie sú správne:

 

(?)
(?)
Vyhľadať

Jazda v zime - prečítajte si naše tipy

Úvod

V zimných klimatických podmienkach dochádza k zmene samotného povrchu vozovky. Na zasneženom teréne je povrch, s ktorým prichádza pneumatika do kontaktu, viac-menej sypký. Tým dochádza k výraznému zníženiu adhézie pneumatiky. Vieme, že adhézia pneumatiky je najvýznamnejším faktorom ovplyvňujúcim bezpečnosť vodiča automobilu aj posádky.

Testovanie výkonových parametrov pneumatiky na snehu sa zameriava na dve dôležité kritériá:

  • brzdenie,
  • trakcia alebo zrýchlenie.
Tipy pre vás
Zimné pneumatiky odporúčame namontovať, keď vonkajšia teplota klesne pod 7 °C. V niektorých krajinách je používanie zimných pneumatík, minimálne v zimných podmienkach, predpísané zákonom. Jazdné podmienky na cestách sú v zimnom období špecifické. Pre pneumatiku sa zima začína už pri teplote 7 °C. Pri teplotách pod touto hranicou guma pneumatiky tvrdne a stráca svoju účinnosť. Ak je vonkajšia teplota nižšia ako 7 °C, zimné pneumatiky dokážu zaistiť vyššiu bezpečnosť a v porovnaní s letnými pneumatikami výrazne skracujú dĺžku brzdnej dráhy, a to na všetkých druhoch terénu.

Brzdenie na snehu

Podobne ako na suchej a mokrej vozovke sa aj pri testovaní brzdenia na snehu meria vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde pri prudkom zabrzdení od určitej rýchlosti (spravidla 50 km/h) až do úplného zastavenia. Tieto testy sa realizujú na zasneženej testovacej dráhe. Pri každej testovanej značke pneumatík testovací pilot brzdenie viackrát opakuje. Dĺžka brzdnej dráhy sa pri rôznych značkách môže líšiť o 10 až 20 %. Počas jedného testu na zasneženom teréne sa dĺžka brzdnej dráhy merala pri použití letných pneumatík a následne zimných pneumatík na tom istom automobile: brzdná dráha je pri použití letných pneumatík dvojnásobne dlhšia.

Tipy pre vás
I keď zimné pneumatiky zaisťujú počas jazdy vyššiu úroveň bezpečnosti, pri šoférovaní v nepriaznivom počasí netreba zabúdať na dodržiavanie základných pravidiel: znížiť rýchlosť vozidla a zväčšiť bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla.

Zrýchlenie na snehu

Pri testovaní adhézie pneumatík sa meria buď zrýchlenie, alebo trakcia. Počas testu zrýchlenia sa testovací pilot snaží čo najrýchlejšie zrýchliť až na určitú, vopred stanovenú rýchlosť. Počítač meria vzdialenosť potrebnú na dosiahnutie tejto rýchlosti. Pri testovaní trakcie na snehu sa meria priemerná sila vyjadrená v newtonoch..

Tipy pre vás
Najvýraznejšie rozdiely z hľadiska dĺžky brzdnej dráhy a výkonu pri zrýchlení sa najčastejšie prejavujú práve medzi letnými a zimnými pneumatikami. Samozrejme, že v zimných podmienkach dosahujú lepšie výkonové parametre práve zimné pneumatiky.